Uniunea Salvați România și Partidul Național Liberal au contestat, marți, la Curtea Constituțională Ordonanța de Urgență nr.90/2018 privind înființarea Secției speciale de anchetare a magistraților.
“USR s-a opus de fiecare dată când s-a vorbit despre constituirea acestei secții speciale de anchetare a magistraților pentru că, așa cum am văzut zilele trecute, această secție a devenit deja un instrument de presiune asupra magistraților. Liviu Dragnea a spus că este încântat de faptul că judecătorii și procurorii au pus frână în anchete. Practic, liderul partidului de guvernământ a recunoscut că acesta a fost scopul, de a intimida procurorii și judecătorii. Am invocat în sesizarea CCR motive foarte clare prin care sperăm că își vor găsi ecou în decizia CCR. Vom face tot ce stă în puterea noastră pentru a opri acest dezastru pe care îl produce în justiție“, a declarat deputatul USR Stelian Ion.
USR a identificat patru motive de neconstituționalitate în adoptarea ordonanței. În primul rând, nu sunt întrunite cele trei condiții obligatorii care justifică adoptarea unei ordonanțe de urgență, respectiv existența unei situații extraordinare, imposibilitatea amânării reglementării acesteia și motivarea corespunzătoare a urgenței.
În al doilea rând, USR atrage atenția asupra încălcarea principiului separației puterilor în stat,prin adoptarea de către Guvern a unui act cu putere de lege fără întrunirea condițiilor justificative prevăzute de Constituție și recunoscute prin jurisprudența Curții Constituționale.
În al treilea rând, în contestația depusă la CCR USR a atras atenția asupra încălcării interdicției constituționale de reglementare a regimului instituțiilor fundamentale ale statului prin ordonanțe de urgență. Prin rolul și consacrarea sa constituțională, Ministerul Public este o instituție fundamentală a statului. Întrucât Secția este parte a Ministerului Public, nu se poate reglementa operaționalizarea acesteia prin ordonanță de urgență.
În al patrulea rând, USR și PNL au reclamat încălcarea obligației constituționale de respectare a tratatelor și pactelor internaționale la care România este parte. Una dintre obligațiile rezultate din Tratatul de Aderare la Uniunea Europeană este respectarea recomandărilor MCV, așa cum a reținut și Curtea Constituțională prin Decizia nr. 2/2012. Ori, în cel mai recent raport emis în cadrul MCV, Comisia Europeană a recomandat expres României suspendarea imediată a punerii în aplicare a legilor justiției și a ordonanțelor de urgențe subsecvente, precum și revizuirea legilor justiției, ținând seama pe deplin de recomandările formulate în cadrul MCV, precum și de recomandările Comisiei de la Veneția și ale GRECO.