Noul Regulament privind parcările rezidențiale din municipiu, în dezbatere publică

Noul Regulament privind parcările rezidențiale din municipiu, în dezbatere publică

Filiala locală a USR Tulcea a depus, în termenul prevăzut de lege, o serie de propuneri pentru îmbunătățirea proiectului de Hotărâre pentru actualizarea Regulamentului privind amenajarea, întreținerea și exploatarea parcărilor de reședință din municipiu, inițiat de un grup de consilieri PSD și aflat, în acest moment, în dezbatere publică.

Propunerile au fost elaborate de colegii noștri, Dan Suciu și Florin Sava, care își vor susține recomandările în viitoarea ședință publică de dezbatere a proiectului. USR Tulcea consideră că autoritățile trebuie să le ofere locuitorilor, prin asociațiile de proprietari de pe raza municipiului, posibilitatea de a putea participa activ la identificarea unor terenuri care se pot preta la amenajarea de parcări rezidențiale.  

De asemenea, deoarece în multe zone rezidențiale nu se mai pot identifica terenuri proprietate publică sau privată ale Municipiului Tulcea care să se poată preta amenajării de parcări rezidențiale, propunem includerea posibilității ca Primăria Municipiului Tulcea să poată achiziționa terenuri proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice în acest scop.

Având în vedere că, de foarte multe ori, amenajarea parcărilor rezidențiale s-a făcut cu sacrificarea spațiilor de acces pietonal, fie prin reducerea lățimii trotuarelor până la o lățime ce nu mai permite o deplasare în siguranță și în condiții de confort al pietonilor sau chiar prin eliminarea completă a trotuarelor, considerăm că este nevoie de introducerea unor condiții explicite, minim obligatorii, ce trebuie respectate la amenajarea noilor parcări rezidențiale.

Nu în ultimul rând, considerăm că este oportună introducerea unor prevederi care să permită reamenajarea parcărilor rezidențiale clasice în parcări rezidențiale supraetajate, supra sau subterane, acolo unde spațiul o permite.Având în vedere că astfel de parcări supraetajate presupun atât costuri pentru construcția lor, cât și costuri pentru operarea lor, credem că una din soluții ar putea fi aceea de concesionare a parcărilor rezidențiale către agenți economici ce pot asigura fondurile necesare, caz în care considerăm necesară introducerea unor prevederi care să permită această situație.

De asemenea, una din soluțiile pentru amenajarea de noi locuri de parcare ar putea fi aceea de construire de parcări subterane etajate sub zonele cu spații verzi, astfel încât să se asigure o dezvoltare normală a vegetației din spațiul verde suprateran.

Proiectul de Hotărâre propus de consilierii municipali PSD poate fi consultat aici: https://www.primariatulcea.ro/wp-content/uploads/2018/11/Anun%C8%9B-de-inten%C8%9Bie-nr.-31842-din-08.11.2018.pdf

Iată propunerile formulate de USR Tulcea, în integralitatea lor:

Recomandare  la  proiect  de  act  normativ:

”Proiect de Hotărâre pentru actualizarea Regulamentului privind amenajarea, întreținerea și exploatarea parcărilor de reședință din municipiul Tulcea”

 

Propuneri

I. Considerăm că este necesară crearea posibilității locuitorilor de a putea participa activ la identificarea unor terenuri care se pot preta la amenajarea de parcări rezidențiale, motiv pentru care propunem introducerea unui aliniat nou la art. 3:

«Art. 3. – (3) Asociațiile de locatari pot prezenta propuneri de amplasamente pentru amenajarea de parcări de reședință, DIAP fiind obligat să analizeze propunerea primită și să înainteze un răspuns motivat în termen de 90 (nouăzeci) de zile calendaristice».

II. Deoarece în multe zone rezidențiale nu se mai pot identifica terenuri proprietate publică sau privată ale Municipiului Tulcea care să se poată preta amenajării de parcări rezidențiale, propunem includerea posibilității ca Primăria Municipiului Tulcea să poată achiziționa terenuri proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice în acest scop, prin introducerea unui aliniat nou la art. 8:

«Art. 8. – (2) În cazul în care, după emiterea certificatului de urbanism, se constată că terenul pe care se intenționează amenajarea parcării rezidențiale se află în proprietatea privată a unor persoane fizice sau juridice, DIAP poate prezenta propunerea către Primărie cu privire la includerea acestora în proprietate publică a Municipiului Tulcea, prin achiziție la prețul pieței, conform procedurilor legale, cu aprobarea Consiliului Local».

III. Având în vedere că, de foarte multe ori, amenajarea parcărilor rezidențiale s-a făcut cu sacrificarea spațiilor de acces pietonal, fie prin reducerea lățimii trotuarelor până la o lățime ce nu mai permite o deplasare în siguranță și în condiții de confort al pietonilor sau chiar prin eliminarea completă a trotuarelor, considerăm că este nevoie de introducerea unor condiții explicite ce trebuie respectate la amenajarea noilor parcări rezidențiale.

Amenajarea parcărilor rezidențiale trebuie să se facă astfel încât să nu fie afectată nici fluența circulației, caz în care trebuie să se asigure o lățime a părții carosabile de minim 5 m, care să asigure o circulație normală în ambele sensuri de circulație.

În cazul în care lățimea străzilor și spațiile disponibile nu sunt suficiente pentru asigurarea acestei condiții, amenajarea de parcări rezidențiale se poate face doar dacă pe strada respectivă se instituie sensuri unice și se asigură o lățime minimă a părții carosabile de minim 3 m.

O altă condiție necesară este aceea ca prin amenajarea parcărilor rezidențiale să nu se impiedice vizibilitatea în intersecții, caz în care este necesară lăsarea unei distanțe minime de 7 m între ultimul loc de parcare amenajat și colțul intersecției. În caz contrar, un autoturism parcat prea apropape de colțul intersecției poate impiedica vizibilitatea participanților la trafic la intrarea în intersecție și poate constitui un pericol real în ceea ce priveste siguranța circulației publice.

Trebuie avută în vedere și asigurarea unui acces corespunzător în imobile, astfel încât ar trebui interzisă amenajarea de locuri de parcare în deptul intrărilor în imobile. În situații de urgență, nu trebuie să se ajungă în situația în care trebuie să treci targa sau furtunul de pompieri peste o mașină parcată în fața intrării în bloc.

În aceste condiții, propunem introducerea unuii articol nou care să expliciteze aceste măsuri minime necesare:

«Art. 11 – (1) Condiții minim obligatorii privind modul de amenajare a parcărilor rezidențiale în vederea asigurării în condiții de siguranță a acestora și de asigurare a desfășurării în condiții de siguranță a traficului pietonal:

  1. suprafața destinată părții carosabile nu va fi mai mică de 5 m lățime pentru sectoarele de drum cu două sensuri de circulație, respectiv minim 3 m pentru cele cu un singur sens de circulație; în acest sens, în cazul amenajării unei parcări perpendiculară pe axul drumului sau în spic/oblic față de axul drumului, lungimea spațiului amenajat trebuie să fie de minim 5,5 m (pentru autovehicule cu masa de max. 3,5 t);
  2. lățimea trotuarelor rezultate în urma amenajării parcării rezidețiale nu ma fi mai mică de 1,2 m pe toata lungimea secțiunii unde este amenajată parcarea;
  3. se interzice amenajarea spațiilor destinate parcării la o distanță mai mică de 7 m de intersecții, în scopul asigurării vizibilității la ieșire;
  4. se interzice amenajarea parcării în dreptul intrărilor în imobile, unde se va păstra un spațiu de acces de mininim 2,5 lățime (pentru situații de urgență)».

IV. Având în vedere că, în prezent, există foarte multe situații în care parcările rezidențiale existente nu asigură aceste condiții minime, cauzând un real disconfort locuitorilor din zonă și reprezentând adevărate periole la adresa siguranței pietonilor (ce sunt obligați să se deplaseze pe partea carosabilă, printre mașini). Propunem completarea acestui articol cu prevederi privind aducerea parcărilor rezidențiale existente la condițiile de siguranță necesare:

«Art. 11 – (2) Direcția de Întreținere și Administrare a Patrimoniului din cadrul Primăriei Municipiului Tulcea este obligată să efectueze o inventariere anuală a parcărilor rezidențiale și a locurilor de parcare existente în aceste parcări rezidențiale, până la data de 31 martie a fiecărui an, și să evidențieze parcările rezidențiale ce nu asigură condițiile minime de la alin. (1), precum și programe de măsuri anuale de aducere a acestora la nivelul condițiilor de siguranță».

V. Considerăm că una din preocupările administrației publice locale ar trebui să fie aceea de a crește randamentul spațiului destinat parcărilor de reședință, prin implementarea de soluții constructive care să crească numărul locurilor de parcare pe unitatea de suprafață prin crearea de parcări supraetajate.

În aceste condiții, considerăm că este oportună introducerea unor prevederi care să permită reamenajarea parcărilor rezidențiale clasice în parcări rezidențiale supraetajate, supra sau subterane, acolo unde spațiul o permite.

Având în vedere că astfel de parcări supraetajate presupun atât costuri pentru construcția lor, cât și costuri pentru operarea lor, credem că una din soluții ar putea fi aceea de concesionare a parcărilor rezidențiale către agenți economici ce pot asigura fondurile necesare, caz în care considerăm necesară introducerea unor prevederi care să permită această situație.

De asemenea, una din soluțiile pentru amenajarea de noi locuri de parcare ar putea fi aceea de construire de parcări subterane etajate sub zonele cu spații verzi, astfel încât să se asigure o dezvoltare normală a vegetației din spațiul verde suprateran.

«Art. 15. – (1) Primăria MunicipiuluiTulcea poate concesiona către persoane juridice parcări rezidențiale amenajate pe terenurile proprietate publică sau privată ale acesteia în vederea amenăjarii de parcări rezidențiale supra sau subterane, cu aprobarea Consiliului Local și a Asociațiilor de proprietari sau a locuitorilor din zonă, cu condiția ca prin amenajările efectuate se se asigure minim triplarea locurilor de parcare existente inițial.

(2) Costurile de construcție și de administrare a parcărilor rezidențiale prevăzute la alin. (1) se asigură de catre concesionarul parcării, urmând ca Primăria Municipiului Tulcea să încaseze 10% din valoarea tarifelor de parcare, ca tarif de concesiune a terenului.

(3) Atribuirea amenăjarii de parcări rezidențiale supra sau subterane se face de către Primăria Municipiului Tulcea prin proceduri care să aibă, ca criterii de adjudecare, în primul rând numărul de locuri de parcare create/unitatea de suprafață și apoi tariful de parcare perceput pentru utilizarea parcării».

Având în vedere că procedurile de atribuire a dreptului de folosință a locurilor de parcare din parcările rezidențiale este impusă de faptul ca locurile de parcare existente nu asigură necesarul determinat de autoturismele aflate în proprietatea locuitorilor, considerăm că se impune limitarea atribuirii dreptului de folosință individual pentru maxim 50% din locurile de parcare existente într-o parcare rezidențială, diferența de 50% din locurile de parcare urmând să fie utilizat în regim de parcare publică.

Facem această propunere deoarece, conform prezentului proiect de actualizare a Regulamentului, dreptul de folosință pentru locurile de parcare este acordat, practic, pe viață, atât timp cât concesionarul locului de parcare își achită obligațiile contractuale și, în acest fel, o parte din proprietarii de autoturisme nu au nicio posibilitate de a utiliza un loc de parcare rezidențial.

O altă problemă o reprezintă și situația unor persoane care vin în vizită la unii locatari și nu au nicio posibilitate de a parca autoturismul câtă vreme toate locurile de parcare sunt concesionate.

În acest fel, se asigură atât dreptul de a putea utiliza un loc de parcare, pentru locurile rămase, în regim de utilizare public, cât și dreptul de a-ți asigura un loc de parcare sigur, pentru cei care doresc acest lucru și își asumă achitarea unei taxe de concesiune în acest scop.

 

(foto: Radioconstanta.ro)