Proiectul de Lege a Manualului, după aproape un an de la inițierea sa de către Guvern, a sfârșit prin a fi respins de către Parlament, din cauza motivelor de neconstituționalitate.
Această situație ar trebui să ridice semne de întrebare cu privire la modul în care actuala majoritate parlamentară înțelege să legifereze și să respecte interesele învățământului românesc. O lege a manualului realizată fără consultări publice, al cărei scop a fost monopolizarea pieței libere, bazată pe concurență și eliminarea diversități suporturilor didactice din școli, nu ar fi putut produce niciodată efecte benefice sistemului de educație.
Totodată, trebuie să avem în vedere precedentele existente la nivelul Uniunii Europene în care țări precum Polonia și Ungaria au încercat să vină cu acte normative similare, dar care au fost condamnate la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru încălcările repetate ale principiului economiei de piață și al concurenței, ca factor care generează calitate și diversitate.
Având în vedere importanța proiectelor de lege din domeniul educației cu privire la manualele școlare solicit actualei majorități parlamentare, dar și celorlalte partide parlamentare să găsească un consens în ceea ce privește reforma învățământului românesc. Educația nu trebuie să reprezinte un domeniu din care sa speculăm un capital politic, ci trebuie să redevină o prioritate națională.
“Lansez un apel la consens și responsabilitate către actuala majoritate parlamentară în ceea ce privește revenirea la piața liberă și concurențială a manualelor care permite accesul la o educație de calitate în acord cu valorile europene”, transmite deputatul USR, Cristina Iurișniți.