USR Tulcea propune: bonificație în trepte pentru plata anticipată a impozitelor și taxelor locale

USR Tulcea propune: bonificație în trepte pentru plata anticipată a impozitelor și taxelor locale

Filiala locală USR Tulcea a depus mai multe propuneri de îmbunătățire a proiectului de Hotărâre privind stabilirea taxelor și impozitelor locale pentru anul 2019. Termenul limită de depunere a fost data de 23 noiembrie, în această săptămână urmând să aibă loc dezbaterea publică în cadrul căreia ne vom susține punctele de vedere în fața reprezentanților primăriei municipiului.

În scopul educării şi ridicării nivelului de civism fiscal al cetăţenilor din municipiul Tulcea, cu consecinţe directe asupra gradului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, am propus executivului primăriei implementarea unui sistem de bonificație în trepte în cazul următoarelor taxe și impozite: pe clădiri, pe teren, pe mijloacele de transport și pe gunoi.  

Astfel, pentru plata cu anticipaţie, în cazul contribuabililor persoane fizice, USR Tulcea propune următoarele bonificaţii:

  • 10% pentru plata anticipată până la data de 31 ianuarie 2019;
  • 7% pentru plata anticipată până la data de 28 februarie 2019;
  • 5% pentru plata anticipată până la data de 31 martie 2019

Potrivit proiectului de Hotărâre, primăria propune menținerea bonificației de 5% pentru plata anticipată a impozitelor și taxelor locale până la data de 31 martie 2019.

De asemenea, pentru o impozitare cât mai echitabilă şi o relaxare fiscală a contribuabililor, care să satisfacă într-o proporţie cât mai mare cerinţele actuale ale cetăţenilor, în raport cu creşterea calităţii vieţii în municipiul Tulcea, propunem ca taxa de habitat să aibă un cuantum de 8 lei/lună de persoană (100 lei/an/persoană), față de 12,24 lei/lună/persoană (147 lei/an/persoană), cât propune executivul primăriei.

Proiectul propus de primăria municipiului Tulcea poate fi consultat aici: https://www.primariatulcea.ro/wp-content/uploads/2018/11/Anunt20de20intentie20nr.203170820din2007.11.2018-compressed.pdf

Iată propunerile depuse de USR Tulcea, în integralitatea lor: 

Recomandare  la  proiect  de  act  normativ: ”Proiect de Hotărâre privind stabilirea

impozitelor și taxelor locale pentru anul 2019” 

Filiala Județeană Tulcea a Uniunii Salvața România, cu sediul social în municipiul Tulcea, str. Nicopol, nr. 17, reprezentată legal prin domnul Dorin Tudor – membru al Biroului Local al USR Tulcea, formulează următoarele propuneri în vederea îmbunătățirii Proiectului de Hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2019, supus dezbaterii publice.

 Propuneri 

  1. În scopul educării şi ridicării nivelului de civism fiscal al cetăţenilor din municipiul Tulcea, cu consecinţe directe asupra gradului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, vă propunerm să operați, în cazul în care considerați oportun, următoarele modificări la Proiectul de Hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pe anul 2019, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, aprobat prin Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare:
  2. „(…) cap. VIII – Plata impozitului/taxei pe clădiri (Anexa nr. 1)

Art. 13 alin. (2)  Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri datorat la bugetul local, pentru contribuabilii persoane fizice se acordă următoarele bonificaţii:

  • 10% pentru plata anticipată până la data de 31 ianuarie 2019;
  • 7% pentru plata anticipată până la data de 28 februarie  2019;
  • 5% pentru plata anticipată până la data de 31 martie  2019(…)”
  1. „(…) cap. VI – Plata impozitului/taxei pe teren (Anexa nr. 2)

Art. 10 alin. (2)  Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an, pentru contribuabilii persoane fizice se acordă următoarele bonificaţii:

  • 10% pentru plata anticipată până la data de 31 ianuarie 2019;
  • 7% pentru plata anticipată până la data de 28 februarie  2019;
  • 5% pentru plata anticipată până la data de 31 martie  (…)”
  1. „(…) cap. VI – Plata impozitului pe mijloacele de transport (Anexa nr. 3)

Art. 8 alin. (1)  Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijloacele de transport datorat la bugetul local, pentru contribuabilii persoane fizice se acordă următoarele bonificaţii:

  • 10% pentru plata anticipată până la data de 31 ianuarie 2019;
  • 7% pentru plata anticipată până la data de 28 februarie  2019;
  • 5% pentru plata anticipată până la data de 31 martie  (…)”
  1. „Art. 8 alin. (1) Pentru plata cu anticipaţie a taxei de habitat datorată la bugetul local, pentru contribuabilii persoane fizice se acordă următoarele bonificaţii:
  • 10% pentru plata anticipată până la data de 31 ianuarie 2019;
  • 7% pentru plata anticipată până la data de 28 februarie  2019;
  • 5% pentru plata anticipată până la data de 31 martie  (…)”

          Justificarea acestei solicitări rezidă din însăşi situaţia încasărilor comunicată de Primăria mun. Tulcea cu adresa nr. 140501/16.11.2018, in care se precizează ca şi cuantum total al încasărilor pentru taxele şi impozitele pe proprietate curente la 31.03.2018, suma totală de 17.391.820,35 lei (fără o defalcare distinctă pe contribuabili persoane fizice şi persoane juridice), dintr-un total de 68.352.845 lei(38.148.567 lei – din anii precedenţi şi 30.204.278 lei din anul curent), aşa cum rezultă din analiza „Contului de execuţie 2A – Administraţia Locală – Finanţare Integrală din Buget – Venituri” – Anexa 12, transmisă la solicitarea U.S.R.  – filiala Tulcea cu adresa nr. 16538/11.06.2018,  şi anume:

nr. crt denumire indicator drepturi constatate Încasări realizate la 31.03.2018
total, din care: din anii precedenţi din anul curent(debite+accesorii)
1 impozit clădiri P.F. 9.139.212 3.671.839 5.467.373 3.461.809
2 impozit clădiri P.J. 29.356.858 16.041.585 13.315.273 5.600.479
3 impozit pe terenuri PF 4.706.983 3.047.788 1.659.195 1.098.551
4 impozit pe terenuri PJ 4.394.185 2.065.159 2.329.026 1.139.958
5 impozit pe terenurile extravilane 2.496.105 1.333.064 1.163.041 543.134
6 taxă mijloace transport PF 11.333.783 7.474.277 3.859.506 1.927.177
7 taxă mijloace transport PJ 6.925.719 4.514.855 2.410.864 1.077.060
Total 68.352.845 38.148.567 30.204.278 14.848.168

 

          Situaţia încasărilor în ceea ce priveşte taxa  de habitat, evidenţiată în aceeaşi anexă ca „taxă specială”, cod indicator 36.02.06,  se prezintă astfel:

nr. crt denumire indicator drepturi constatate Încasări realizate la 31.03.2018
total, din care: din anii precedenţi din anul curent(debite+accesorii)
1 taxă habitat 16.642.030 9.532.556 7.109.474 4.481.863

 

  1. Pentru o impozitare cât mai echitabilă şi o relaxare fiscală a contribuabililor, care să satisfacă într-o proporţie cât mai mare cerinţele actuale ale cetăţenilor, în raport cu creşterea calităţii vieţii în municipiul Tulcea, vă solicităm să faceţi următoarea modificare la Proiectul de Hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pe anul 2019, mai concret Art. 3 – Calculul taxei de habitat din Anexa nr. 9, astfel:

„(…) Art. 3 Calculul taxei de habitat

(1) Cuantumul taxei de habitat este de 8 lei/lună de persoană (100 lei/an/persoană) (…)”

          Justificarea acestei solicitări este dată de faptul că, începând cu 01 ianuarie 2019, autoritatea locală are obligaţia să aplice sistemul „plăteşte pentru cât arunci”, sens în care va trebui să asigure recipiente separate pentru fracţia uscată şi cea umedă, să stimuleze reciclarea materialelor şi scăderea cantităţilor de deşeuri depozitate.

          În  ceea ce priveşte contribuţia pentru economia circulară în valoare de 30 lei/tonă de deşeuri eliminată prin depozitare, aceasta va fi suportată de către operatorii de salubrizare, conform O.U.G. 74/2018, pentru cantităţile de deşeuri municipale care urmează să fie depozitate, şi numai în cazul în care acestea depăşesc cantităţile corespunzătoare indicatorilor de performanţă stipulaţi în contracte. Prin urmare, împrejurarea că în prezent nu există tarife diferenţiate pentru colectarea, transportul deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă, aşa cum sunt menţionate în O.U.G. nr. 74/2018  sau  că, începând cu anul  2019 se introduce  o nouă componentă, şi anume „contribuţia pentru economia circulară”, nu justifică componenţa estimată a taxei de habitat şi nici majorarea acesteia pentru anul 2019 la suma de 147 lei/pe an/persoană, în detrimentul contribuabililor persoane fizice.