USR Tulcea cere în instanță anularea  taxei de habitat

USR Tulcea cere în instanță anularea taxei de habitat

Uniunea Salvați România (USR), prin filiala locală Tulcea, a depus, vineri, o plângere prealabilă la Consiliul Local Tulcea și la Prefectura Județului Tulcea prin care cere anularea taxei de habitat, majorată în acest an de la 92 la 125 lei/persoană/an. Am solicitat discutarea acestei chestiuni în următoarea ședință ordinară a CL Tulcea, în cazul unui răspuns negativ cu privire la revocarea anexei menționate urmând să formulăm o cerere de chemare în judecată la Tribunalul Tulcea, Secția civilă, de contencios administrativ și fiscal.

Considerăm că, pe lângă faptul că taxa este una ilegală, nu există o fundamentare a majorării acestei taxe, în contextul în care autoritățile municipale nu au estimat încasările și nici nu au garantat cheltuirea veniturilor (încasate de Serviciul de taxe și impozite, în contul bugetului local), în integralitatea lor, la finanțarea serviciului oferit cetățenilor, în speță cel de salubritate.

Taxa instituită nu e aptă să răspundă exigenței art. 17, alin. (11)  din Legea nr. 211/2011 deoarece persoanele care au mai multe locuințe plătesc câte o taxă pentru fiecare dintre acestea chiar dacă nu toate sunt locuite și nu generează deșeuri menajere.

Regulamentul taxei de habitat, așa cum a fost redactat (ca anexă a Hotărârii privind stabilirea impozitelor și taxelor locale) nu răspunde exigențelor art. 30 alin. 2 si 3 din Legea nr. 273/2006 (nu există, de fapt, un regulament propriu-zis iar utilizarea integrală a veniturilor pentru finanțarea cheltuielilor curente de întreținere și funcționare a serviciului de salubritate nu este garantată),  a art. 484 din Codul Fiscal.

Nu s-a urmat procedura de consultare prevăzută de art. 161 lit. a) din Normele Metodologice din 2016 de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal ”consiliile locale, consiliile județene și Consiliul General al Municipiului București, după caz, prin proceduri aprobate, vor stabili condițiile și sectoarele de activitate în conformitate cu Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, precum și modul de organizare și funcționare a serviciilor publice pentru care se propun taxele respective și modalitățile de consultare și de obținere a acordului persoanelor fizice și juridice beneficiare ale serviciilor respective”. Dezbaterea organizată de Primăria Municipiului Tulcea a vizat proiectul de stabilire a impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018 în ansamblu, și nu taxa de habitat în sine, care se referă la un serviciu public de interes pentru cetățeni.

De asemenea, la instituirea acestei taxe speciale, Consiliul Local Tulcea încalcă prevederile art. 17, alin. (11) din Legea nr. 211/2011, cu modificările și completările ulterioare. Dacă, în forma sa inițială, această lege nu prevedea aspectul taxării per unitatea de deșeu menajer depus la tomberon, iar OUG nr. 68/2016 prevede introducerea, la art. 17 a alin. (11), sub forma: „În vederea stimulării colectării separate a deșeurilor de la populație, autoritățile publice locale aplică principiul «plătește pentru cât arunci» acolo unde fezabil din punct de vedere tehnic, economic și al protecției mediului”, începând cu data de 16 iulie 2017, conform prevederilor Legii nr. 166/2017 a devenit obligatorie taxarea serviciilor de salubritate către populație conform principiului „plătește pentru cât arunci”.

USR Tulcea consideră că este necesar ca Primăria Municipiului Tulcea să implementeze un program funcțional și durabil în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor municipale reciclabile, pe fracții.

Din punct de vedere juridic, Legea nr. 211/2011, cu modificările și completările ulterioare, la Art. 17, alin. (1) prevede: „Autoritățile administrației publice locale au obligația ca, începând cu anul 2012, să asigure colectarea separată pentru cel puțin următoarele tipuri de deșeuri: hârtie, metal, plastic și sticlă”.

Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităților, republicată, prevede la Art. 2, alin. (5) că „autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să implementeze un sistem de colectare separată pe minimum 4 fracţii, respectiv hârtie, mase plastice, metale şi sticlă”. Se face, însă, referire și la derogări, cf. Art. 2, alin. (6): „În situaţia în care nu este posibilă, din punct de vedere tehnic, economic, al protecţiei mediului, al sănătăţii populaţiei şi al respectării standardelor de calitate necesare pentru sectoarele de reciclare corespunzătoare, implementarea unui sistem de colectare separată pe minimum 4 fracţii, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să implementeze un sistem de colectare separată a deşeurilor municipale pe minimum 2 fracţii, umed şi uscat, şi de sortare prin care să obţină cel puţin cele 4 fracţii prevăzute la alin. (5)”.

Deși Primăria Municipiului Tulcea dispune de resursele umane, logistice și financiare în vederea colectării deșeurilor reciclabile de la populație pe fracții, acest sistem este complet nefuncțional. Nu la toate blocurile există pubele speciale iar la case angajații S.C. Servicii Publice S.A. au aruncat peste gard (nu peste tot!) pungi de diferite culori, fără însă a le colecta, ulterior, pe principiul acestor culori și fără a le oferi altele în schimb, cetățenilor, atunci când au colectat deșeurile.

Prin urmare, USR Tulcea solicită Primăriei Municipiului Tulcea conformarea cu legislația în vigoare și asigurarea unui sistem real și funcțional de colectare separată a deșeurilor reciclabile pe cele patru fracții, conform legislației în vigoare.

 

Din punct de vedere tehnic, încurajarea colectării separate pe 4 (patru) fracții a deșeurilor reciclabile provenite de la populație prezintă următoarele avantaje:

–         Conformarea deplină cu legislația în vigoare privind deșeurile;

–         Reducerea cantităților de deșeuri menajere trimise de operatorul de salubritate la eliminare prin depozitare. Prin reducerea cantităților de deșeuri eliminate prin depozitare se mărește durata de viața a depozitelor de deșeuri, ceea ce implică o gestionare mai eficientă a terenurilor scoase din circuitul economic în scopul depozitării deșeurilor;

–         Creșterea calității deșeurilor trimise la reciclare, ceea ce conduce la un grad mai ridicat de valorificare materială a acestora;

–          Posibilitatea operatorului de salubritate de a trimite în aval cantități mai mari de deșeuri de ambalaje în vederea reciclării. Având în vedere prevederile Legii nr. 149/2015, considerăm că o rată superioară în ceea ce privește colectarea deșeurilor de ambalaje în vederea reciclării conduce la o creștere substanțială a profitului operatorului de salubritate, care se traduce indirect în reducerea costurilor privind colectarea și eliminarea deșeurilor menajere prin depozitare;

–      Deșeurile reciclabile colectate neselectiv împreună cu deșeurile menajere (situația existentă în acest moment în municipiul Tulcea), sunt de o calitate inferioară, fiind puternic contaminate, astfel încât acceptabilitatea acestora de către reciclatori este foarte scăzută, chiar dacă au trecut după colectare printr-un proces de sortare.

 

Din punct de vedere economic, încurajarea colectării separate pe 4 (patru) fracții a deșeurilor reciclabile de ambalaje provenite de la populație prezintă următoarele avantaje:

–     Introducerea fluxurilor de deșeuri de ambalaje reciclabile (pe fracțiile hârtie + carton, plastic, metal, sticlă) în circuitul de realizare a obiectivelor anuale de reciclare ale producătorilor și operatorilor care pun pe piață ambalaje, prin răspundere proprie sau prin intermediul unui OTR, conduce la încasarea de către operatorul de salubritate a bonificațiilor aferente cantităților de deșeuri de ambalaje reciclate, conform prevederilor Legii nr. 249/2015 (bonificația medie fiind conform Legii 249/2015 de 0,65 lei/kg);

–    Reducerea cantităților de deșeuri colectate separat conduce la reducerea costurilor de salubrizare suportate de populație;

–    Încasarea bonificației pentru colectarea și trimiterea spre reciclare a deșeurilor de ambalaje conform prevederilor Legii nr. 249/2015 de către operatorul de salubritate poate conduce la reducerea suplimentară a costurilor salubrizării.

–    Din documentația prealabilă nu rezultă care este impactul economico – social al proiectului de act normativ pentru ca lipsesc cifre esențiale privind bugetul  municipiului Tulcea pe anii trecuți care a fost afectat activității de colectare a deșeurilor, estimarea pe anul 2018, cât acoperă această taxă din bugetul respectiv.

–     Ca urmare, considerăm că nu s-au respectat prevederile Legii nr. 281/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr. 52/2003, privind transparența decizională în administrația publică.

Modelul plângerii prealabile, în care veți găsit toate argumentele juridice, precum și recomandările noastre pentru intrarea în legalitate, este disponibil la această adresă: https://docs.google.com/document/d/1S_cvDLUcsZUUPHsdaoKaFtnj18PMS3Y7yBk0vtjZ8bA/edit?usp=sharing